fredag 28 juli 2017

Filmrecension: " Sameblod", i regi av: Amanda Kernell/ Recension av: Marika Frykholm

Jag såg filmen: " SameblodI I regi av: Amanda Kernell, --------------------+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++och tyckte att det var en mycket bra och en väldigt gripande film om en sameflickas öde. Sameflickan heter Ella- Marja och är född hos samerna i 30- talets Sverige. Ella- Marja och hennes lillayster Njeanna skickas att gå i en interantskola för samer. Men Ella- Marja vill ha mera ut av livet än att leva som same bland andra samer.

Hon vill ha utbildning som vilken svensk som helst. Men tiden präglas av den rasism som flödar runtom i världen just då. Ella_ Marja och hennes internatskoleklasskamrater får genomgå att få sina huvuden mätta och käkarna undersökta för att se om de är skapade liksom alla andra.

Och då Ella- Marja vill be sin lärarinna om hjälp till att studera vidare, så får hon höra av sin lärarinna att hon til skillnad från svenska flickor inte har en lika väl utvecklad hjärna som de har fast hon har fått alla rätt på allt hon har gjort i sin internatskola.

Så Ella- Marja byter namn till Christina och rymmer till Uppsala där hon söker upp en svensk ung pojke som hon träffat på en danstillställning uppe i Lappland. Hon får bo hos honom och hans familj för några dagar och börjar i en svensk gymnasieskola. Men problem uppstår. Ella- Marja kan inte betala terminsavgiften för hon har inga pengar och den unge svenske pojken som hon har träffat föräldrar kastar ut henne så hon tvingas sova i en park.

Filmen, " Sameblod" är en mycket stark och gripande film om hur det är att vara sameflicka och växa upp i 30- talets Sverige och inte få ha samma rättigheter som andra svenskar till utbildning och framtid i det svenska samhället. Som same är man ustött och kan endast leva upp i fjällvärlden och vakta renar för all framtid hur begåvad man än är i skolan.

Det är en hemsk, tragisk bil av hur det kunde vara att vara same i 30- talets Sverige. Att vår urbefolkning har blivit behandlad på detta sätt är fruktansvärt att tänka på. Att det faktiskt förekom den sortens inställning mot samerna är ännu värre att föreställa sig.

Jag vill varmt rekommendera alla att se denna film om vår urbefolkning samerna och om sameflickan Ella- Marja som vågade trotsa den levnadsbana som var utstakad för henne!