tisdag 9 januari 2018

Bokrecension: " Månfågel", av: Ingelin Angerborn/ Recension av: Marika Frykhollm

Jag läste en jättebra barnboksskräckhistoria som heter: " Månfågel" av författarinnan: Ingelin Angerborn.

" Månfågel" av: Ingelin Angerborn handlar om en flicka som heter Vendela som känner sig mycket ensam för att hennes mamma precis har dött och hennes  bästa kompis och klasskompis Minna precis har flyttat med sin familj till England.

Men allt blir bättre då Vendela har skrivit ett brev som hon har lagt nere vid stenarna vid ån i staden som hon och hennes far bor i där hon har skrivit om att hon behöver en vän i sin ensamhet. Hon får nämligen svar från en pojke i hennes ålder. Pojken heter Wilhelm Silveus och hans far är en aktad läkare som heter Josef Silveus som är mycket sträng och inte tycker om Wilhelm och som tycker att han ska bli läkare och gå i hans fotspår istället för att åka till Paris som Wilhelm vill och bli konstnär.

Det enda problemet är att brevet och Wilehelm är från 1887 och Vendela lever på 2000- talet 2012.

Vendela börjar motvilligt bli kompis med grannflickan som hon och bästa kompisen Minna kallar för konstiga Cornelia. Det visar sig att Cornelia i själva verket är en jättetrevlig flicka med en moster som säger att hon är en riktig häxa som kallar sig för Månstråle men som i verkligheten heter Anna. Cornelias moster, häxan Månstråle som egentligen heter Anna hjälper Vendela och Cornelia att hjälpa Wilhelm Silveus att undkomma i en brand som ägde rum i hans tid, på 1800- talet. Men Wilhelms brev är från år 1887.

Jag tycker att barnboksskräckhistorien, " Månfågel" av författarinnan Ingelin Angerborn är en jättebra och en perfekt mysig, med lagom mycket skräckinslag, historia. Det är en välskriven roman om hur det kan vara då man känner sig ensam och övergiven och behöver någon att prata med. Jag vill varmt rekommendera alla att läsa denna bok!